BLOGG

Gänget

Vi är fyra tjejer som gör denna resan; Anett , Helen, Lena och Suss.
Nu ser vi framemot att åka vidare till nästa hotell som ligger strax intill flygplatsen.

Här ska vi träffa resten av gruppen som anmält sig till Route66.

The Wieners circle.

I Chicago ligger en beryktad korvkiosk.
De serverar korv i bröd med tillbehör som picklad lök, picklad gurka och ketchup.

En udda kiosk med udda personal.

-Get out of here your bitch..- fuck off- take your fucking sausage and go..

Dessa vokabulär används efter kl.20,00.

Ett välbesökt populärt ställe.

Weaton

Weaton

Lördagens aktivitet åka till Weaton som ligger ca 1,5 timmes bilfärd utanför Chicago.

Bilresan på interstate vägarna flög vi fram. Trafiken är relativt lugn och inga större problem att ta sig fram. Fascinerande med alla dessa bilar.

Intill hotellet finns en djurbutik Orvis som under söndagen visade upp Golden Retriever valpar. För den som ville kunde donera 10 dollar till ändamål för rasen.

Kaffet är tunt, du ser verkligen botten på din mugg eller kopp. Starbucks har gott kaffe.

Weaton ör en trevlig liten villasamhälle med ca 25000 invånare. Kända namn som Bröderna Belushi som spelade huvudrollerna i filmen Bluesbrothers är uppvuxna på orten.

Popcornsbutiken har funnits ca 100år och är mycket populär. Butiken är liten, endast bred som ytterdörren och har en smal lång tegelgång där popcornen finns längst in. Dessa köpes i olika storlekar S,M eller L.

En god lunch avnjutes utomhus.
Alla butiker har luftkonditionering och oftast är det väldigt kallt inomhus. Här får man ta på sig varma tröjor eller jackor när man vistas inomhus.

Brandposterna var vackert målade o olika färger och mönster och jag undrar om de används om det skulle uppstå en brand.

Weaton.

Nattliv

Hotellet rekommenderar jag varmt.
Rummen är toppen som har luftkonditionering som går att ställa till en behaglig rumstemperatur. Fönstret täcker kortsidan av rummet , men utsikten är mindre delikat , en skyskrapa 🏙️.

Sängen är lyxigt bred 140 King size modell med lagom tunt täcke och sköna kuddar.
Rummet är ett dubbelrum med två separata sängar som står intill varandra. Att dela rum med kompisen är inga problem, du kan ligga på tvären i din säng utan att du behöver vara orolig att du stöter till din rumskamrat.

Helt otroligt att sängen är helt anpassad till min kropp 😉.

Första dagarna fick vi gratis vatten i receptionen men den blev tydligen inte hållbar. Dax att betala.

Hissarna är ljudlösa och är mycket rymliga.
Hotellet har 27 våningar och överst ligger en bar; The Roof Top.
Här kan du avnjuta en god drink eller en öl och även en starter.

Nattlivet hinner jag inte med, är trött redan vid 19 tiden.

Butik

Som det nämndes är Andersonville ett stadsdel med blandad karaktär.

Atmosfären var behaglig, sådär lite avslappnat. Mycket blandade kulturer och livssyn.

Så många som hade hund, men jag vet inte om miljön var den bästa för hundar. Tillgången till mat från restaurang och ätande gäster kanske. Samtliga hundar vi träffade och mötte på gatan var kopplade och ägarna var mycket stolta över sitt husdjur.

Vintage och secondhandbutiker blandat med nytt samt mycket artistiska inslag i denna svenskbygd.

Häftigt blandning av allt.

Vintage i Anderssonville

Kan ni tänka er att Dalarna har inträtt i USA.
En häst med historia med målade Dalakullor och Stockholm stad.

Stråket i Andersonville

Glass ett måste.

Det kom in en liten flicka ca 5-6 års ålder med en liten korg hängande i en rem runt halsen och ville sälja godis. Vi köpte en paket för 5 dollar. Flickan gick till glassmontern och beställde en strut med två kulor. Mamman hade gått förbi butiken och fortsatte sin försäljning på gatan utanför, även hon hade en större korg med godis till försäljning. Bristande språkkunskaper i amerikanska, troligen mexikanskt ursprung.

Vi betalade flickans glass.

Fötter

Skyltning till sin butik kan göras på många sätt. Staty eller en gjuten modell, kan vara ett tips att ta med hem 😀.

Anderssonville

Andersonville är ett avslappnat område i västra Edgewater. Det är känt för radhusen från 1800-talet samt de många charmiga antikaffärerna och möbelaffärerna längs Clark Street, som är en populär shoppinggata. Områdets svenska anor syns tydligt på de många pittoreska restaurangerna och bagerierna. På Swedish American Museum finns artefakter från både lokala och andra nybyggarsamhällen.

Tyvärr var museet stängt , men en välbehövlig promenad efter en efterlängtad stark kopp kaffe på The Understudy Coffee and Books, längs huvudgatan och ta intryck från arkitekturens vingslag blandat med nytt. Fantastisk plats.

360 Chicago

Chicago är staden där världens första skyskrapor byggdes.

John Hancock Center är en 100 våningar hög skyskrapa i Chicago, Illinois. Byggnaden är med sina 344 meter den fjärde högsta byggnaden i Chicago, och den åttonde högsta i USA. Den är byggd i en strukturalistisk stil, och färdigställdes 1969. Byggnaden används som bostäder och som kontor. Wikipedia

Skyskrapan är byggd i distriktet Magnificent Mile och fick ett nytt namn 875 North Michigan Aveny 2018.

En hisnande sug i magen när hissen åkte upp från markplan till våning 94.

Pizza i Chicago

Ett krav på menylistan är att det står hur många kalorier maten innehåller. Valet av Restaurang-Pizzeria blev Giordanos , Chicagos bästa.

Familjepizza som var delad i tårtbitar för att enklare servera sig en bit.
Pizzabotten är mer pajliknande med höga kanter beroende på hur mycket fyllning pizzan innehöll. Mozzarellaost och tomatsås i mängder.
God smak .

Hur många bitar orkar man äta? En bit men det går att pressa det till två.
Mättnaden kvarstår minst ett dygn.

En historisk händelse av en stor brand i en stor del av Chicago.

Stora Chicagobranden, på engelska The Great Chicago Fire, var en brand som mellan 8 och 11 oktober 1871 ödelade stora delar av staden ChicagoUSA. Branden startade i eller i närheten av en lada hos familjen O’Leary på DeKoven Street i stadens sydvästra delar vid 21-tiden, söndagen 8 oktober 1871. Branden spred sig norrut över de centrala delarna, på tisdagen kom det regn som hjälpte till att få kontroll över den. Det uppskattas att 300 människor dog och ungefär 100 000 människor blev hemlösa. I brandens spår förekom plundring och annan laglöshet vilket ledde till att undantagstillstånd infördes som kontrollerades av militär. Undantagstillståndet varade i flera veckor efter branden.[1] Efter branden infördes strikta regler för nybyggnationer som ledde till höga stenbyggnader och senare de första skyskraporna. Återuppbyggnaden gav staden ett ekonomiskt uppsving och kraftig befolkningstillväxt. När branden bröt ut bodde omkring 350 000 människor i Chicago, nio år senare bodde där en halv miljon och 1890 hade staden mer än en miljon invånare.[1]Före den stora branden var Chicago uppmärksammat för sin grönska och staden var känd som the Garden City (”Trädgårdsstaden”). De höga kontorsbyggnaderna, som särskilt byggdes i de centrala delarna som kallades The Loop, förändrade stadsbilden. Husen gjordes högre med modern teknik att man konstruerade dem sedermera med den nya stålskelett-metoden och byggde in hiss.[2]

The Sign

Åkte förbi kustremsan Lake Michigan mot Down Town. Blev en kort promenad i stan. Känn känslan när du når fram till skylten av Route 66 på St. Michigan Aveny.
Snart dax , nedräkningen är på gång ( countdown).

Streetfood är populärt och finns från många olika kulturer.

Lite old vintage feeling från bilden med järnvägsspår när vi passerar över bron som ligger intill Art institute of Chicago.


Sightseeing i Chicago

Första sevärdhet blev the Bean.

The Bean” – Bakgrund

Cloud Gate, som återfinns i Millenium Park i centrala Chicago är en gigantisk skulptur som skapades av den brittiske konstnären “Anish Kapoor”. Skulpturen är gjord genom att svetsa ihop 168 plattor rostfritt stål till en bön-liknande klump. Kreationen är enorm och mäter hela 10 m × 13 m × 20 m enligt Wikipedia. Det sägs att Kapoor inte var speciellt förtjust i att hans verk blev kallad för “bönan” av Chicago-borna. Oavsett namn så är hans skulptur en av de mest fotograferade i Chicago. Bönan är som gjord för att ta kreativa “selfies”.
Skulpturen är massiv och det är härligt att se att den ger så mycket glädje för alla besökare som tar foton på den och sig själva. Att skulpturen ligger så pass centralt och är gratis att besöka bidrar säkerligen till dess popularitet. Det finns egentligen ingen anledning till att inte besöka Cloud Gate när man är i Chicago, om man inte är rädd för sin egen spegelbild vill säga.

Frukost

Efter en god natts sömn 😴 vaknade vi ca 0400….
Vad gör man så tidigt utan att väcka din omgivning…. Vänder sig på andra sidan och försöker vila en timme till 😉.

Självklart var vi bland de första på frukosten. En frukost som höll hög klass. Kaffet kunde undvaras, det var tunnare än teet.

Planering inför dagen, ska vi åka buss 🚍 för att ta oss till vissa platser? Bättre med bil.

Riu Plaza Chicago

Hotellet ligger i ”The old town” och är en pampig byggnad i ljusare cremefärgad ton. Fin exteriör invändigt i brun, beige färgton.

I entrén möts vi av personal som snabbt hanterar dina väskor upp på en vagn och som ska levereras på rummet under tiden som incheckning.

Vi har rum 904 och rum 907.

Tjusiga stora rejäla rum med King size säng. Badrummet är utsökt. Synd att det är dåligt tryck i vattnet när du ska duscha.

Taxi

En beställd taxi som skulle ta oss in till hotellet fanns inte på plats.. Inte förvånande när chauffören står på fel våning.. till slut blev det rätt och vi kunde åka mot hotellet.
Chicago har ca 1 1/2 miljon invånare och trots detta var trafiken lugn.
En trevlig chaufför som berättade lite om sig själv och gillade att spela The Temptations.
Hotellet ligger centralt och är endast 27 våningar med en ute-restaurang överst på taket.

Flygplats

Äntligen … Passen i handen i varje kontroll för att verifiera att det är rätt person som ska få inträda i staterna.

Slussade gångar som gick fram och tillbaka , där vi drog slutsatsen att det var för att förlänga köerna. Stickprover på olika väskor gjordes och det var även viktigt att inte ta med några färska livsmedel. Sista kollen fick vi frågan om syftet med resan och hur länge vi skulle vistas i USA 🇺🇸.

Flygresa

Klockan är ställd på 0200 och här gäller det verkligen inte att ”snooza”. En kopp kaffe innan avfärd innan vi åker 0300 med taxi till Kastrup.

Flygrutten Kastrup till Heathrow för att där byta till ett större plan ✈️ som tar oss till Chicago.

Upp i luften är inga större konstigheter mot skillnaden att landa. Båda landningarna gick bra trots känslan att det var en mycket ostabil nedgång.

Resa

Efter två dagars intermezzo i packningens värld har samtliga grejer kommit i rätt väska.

Taxin kom i tid kl.0300 och det var fantastiskt skönt att åka genom ett relativt bilfritt Malmö mot Köpenhamn.

Packa

Hu, vad det var svårt med packning. Känns som om det alltid saknas något trots genomgång av innehållet. Tror att jag har packat hundra gånger , men det är nog bara tre 3️⃣ …..

Planering

Vilken tur att inte behöva planera en tripp på 435 mil utan erfarenhet. Först planera hur rutten ska köras och var samtliga stopp passa bäst… det tar lång tid att gå igenom varje sträcka och när det passar med en paus.
Var blir bäst att stanna, vatten är viktigt och även en bit mat för att få energi. Var hittar jag en restaurang som kan förse mig med lite god och nyttig mat ?

Det krävs en hel del planering. Kommer att bli en spännande tripp on the road.

Esta

Bestämma och tacka ja till en resa är enkelt. När det närmar sig datum för avresa behövs ett tillfälligt vistelsevisum.

Esta är ett automatiserat system som används för att avgöra om besökare som reser till USA är berättigade till det.
En ansökan som ska fyllas i sju steg och varje steg måste vara rätt ifyllt.
En selfie ska tas och det var inte så enkelt. Det blev många skratt innan bilden blev godkänd.

Ja

Nu är det bestämt, jag har tackat ja.

Vad har jag tackat ja till? Är det självklart? Rätt beslut ?

För knappt två år sedan blev jag uppringd och fick en beskrivning på en resa 🧳 till USA. En tripp på 15 dagar med start i Chicago , 8 delstater, guide, följebil, hotell, sevärdheter med avslut i Los Angeles. Hyra motorcykel för att köra Route 66.

Tror inte att jag hörde ett dugg vad som beskrevs, klart att jag hänger med 😎🇺🇸.

GPS

Oavsett vilket fordon du kör är dagens utveckling från en papperskarta till digital karta en vinnare för att enklare nå sitt mål.

Jag minns när mina föräldrar skulle åka till en plats som de inte hade besökt tidigare. Turen började i låga vokabulärer som gick i dur, lättsam och vänlig ton. Ju längre resan förlöpte, blev diskussionen högre, skarpare och till en irriterad tonart som blev i moll, mörk och dramatiskt.
– jag sa att du skulle svänga tidigare ….
– varför körde du inte som jag sa, då hade vi kommit på rätt väg …

Många gånger flera timmar senare och äntligen framme vid slutmålet hade diskussionen om att hitta och köra rätt väg, nästan blivit omvänd till ovänskap.

Idag har du kartan digital. Enkelt skriver man ner önskad adress och lyssnar sedan på en lugn sansad röst i en behaglig ton som vägleder dig. Även om man missar svänga så är tonen lika mjuk och vänlig som anpassar kartan så att du kan köra till rätt plats. Fantastiskt 😀.

Vilken skillnad mellan människa och digital datorisering.

GPS betyder Global Positionering System.

Förr använde vi Atlas vägkarta.

Resa

Känns som att det börjar fungera med körning ensam och med flera. Känner att jag börjar våga ta rejält med plats på vägen vid körning. Lite mer och lite tuffare…

Ett telefonsamtal från en vän som undrade om jag hade lust att hänga med på en resa till USA och köra ”mother of the road” , det fanns ingen tvekan.

Likasinnade

Så kul när man hittar goa vänner som har samma intresse. För flera år sedan körde jag ensam ,vilket var svårare att finna bra turer på egen hand.

En ny värld öppnade sig efter efter känslan av Samhörighet och gemenskap på samma nivå. Toppen.

Modell.

Saknade min sålda yamaha dragstar. Visserligen insåg jag att tiden inte räckte till men nu var löngtan att få köra efter ett antal år stark. Nu var det åter dax att hitta en ny mc.

BMW blev på tok för hög för mig, nådde knappt marken med tåspetsarna.

American triumph röd var jättefin men trots det gillade jag inte motorljudet och den var inte min typ av custom.

Det blev en svart Dragstar 1100 igen…äntligen var jag on the road again. Såg i förbifarten en blå custom, valde att fundera 💭. Sommaren flöt och vinterförvaring bokad. Fortfarande stod den blå kvar… Åhhhh den var så fin… var tvungen att provsitta och det funkade … wow …Kan vi starta så jag får höra motorljudet ? Javisst svarade försäljaren och det var ett perfekt motormuller. Jag tar den, sa jag. Blev ägare till en Harley-Davidson CVO 1800.

fantastiskt roligt att hämta ut när vårsäsongen började. Det blev två somrar.

Idag har jag en Harley-Davidson Sport Glide 1745cc. Trivs jättebra med denna modell.

Företag

Det har tagit mig 24 år att jobba upp mitt företag. Jag började på noll och idag har jag noll. Hahahaha ni trodde att jag var rik på mitt företag, nej detta är inget yrke att skapa en rikedom av pengar på.. istället har jag lyckats hjälpa många människor med deras fotproblem och de som jag inte lyckats hjälpa har jag kunnat ge ett råd var de ska vända sig för att få hjälp.
Jag trivs ypperligt med mitt arbete och varje dag är en glädje. Mitt jobb ger mig möjlighet att kunna delta i olika evenemang gällande arbete och fritid.

Val igen..

Såklart att den lilla gula inte var den perfekta hojjen. Till slut blev den för liten, verkade som att motorcykeln hade krympt 😳 och det behövdes en förändring.
Mc huset fick ett besök igen. Försäljaren hade rätt när jag köpte den första motorcykeln, att jag skulle byta relativt snabbt till en större modell.

Nytt val igen…

Fick ett erbjudande;
Prutat och klart, säger försäljaren, jag erbjuder dig en sprillans ny Yamaha 1100 dragstar för 99 000kr med sidoväskor.
Wow, vilket erbjudande, tänkte jag och det blev ett köp.
Några år var hojjen i min ägo och vi tillbringade en hel del tid tillsammans. Motorcykeln togs om hand med stor omsorg.

Under tiden höll jag även på med att bygga upp mitt företag och det slutade med att ta ett tungt beslut.
Sälja min motorcykel, tiden räckte inte till 😩.

Val

Mc huset i malmö blev välbesökt.
Så många olika motorcyklar att välja bland. Till slut blev det en Yamaha Virago 535 med en störtläcker färg; kanariegul.
Bilden är lånad. Tyvärr har jag ingen egen bild på hojjen.
En liten nätt motorcykel som passade mig perfekt 👌

Mc körkort

Sedan 15-års ålder har det funnits en önskan att själv kunna köra motorcykel.
År 2002 bestämde jag mig för att nu var det dax. Funderade och letade upp en trafikskola som kunde passa mig.
Började övningsköra och skrev teori.

Den teoretiska uppskrivningen klarades och sedan var det körningen som var kvar.
Dagen kom, vädret var kyligt och det var regn i luften.
Så nervös, tänk om jag inte klarade min uppkörning…

Först skulle banan klaras av innan trafikkörningen.
Om bankörningen inte blev godkänd fick man göra om uppkörningen ett annat tillfälle, när det fanns tid och plats.

Banan med alla prov blev godkänt. Vilken självkänsla , den blev verkligen på topp.
Därefter ut i trafik för att köra stadskörning och även landsväg och körningen blev godkänd 👍.

Det var sista dagen för uppkörning med mc innan säsongen stängdes.

Då kan du hämta ut ditt körkort för mc 😁
vilken häftig känsla att klara ännu ett körkort.
Dagen var 2002 okt 21.

Körkort

Bilkörkort var inte självklart vid 18 års ålder. Väntade ytterligare två år innan jag bestämde mig för att skriva in mig på körskolan. Upplevelsen att sitta bakom ratten och kunna hantera ett fordon var med skräckblandad förtjusning. Plugga trafikmärken och trafikregler blev att tillbringa en hel del tid på körskolan, vilket blev ett måste. Någon privat handledare var inte vanligt på min tid.
Visserligen fick jag vid ett tillfälle testa hur det var att håll dragläge på bilen samtidigt vända på huvudet bakåt för att se att bilen stod stilla , hahahaha 😁såklart en test … jag stod stilla.

Första bilen en Volvo Amazon.



Intresse

Jag har alltid varit svag för viss sorts motorfordon. Bilar med fräcka fälgar , snygg lack och gärna lite häftigt motorbuller.

Motorcykel kom jag i kontakt med när jag var ung. Hade en fantastisk kompis i tonåren som introducerade motorcykelns värld.

Att som 15-åring känna fartvinden i ansiktet när vi susade fram på vägarna. Härlig känsla.

Presentation

Vem är Anett Chramer ?

En nyfiken själ som njuter av livets goda. Finns många goda ting, gäller att öppna ögonen och se sig omkring. Stannar gärna upp och njuter av ögonblickets fröjder.

En person som har lyckan att ha en familj med barn och barnbarn som berikar dagligen.

Har många intressen, vilket kommer att spegla vissa inslag.

KramGoa Fötter

Är mitt företag sedan år 2000. Har idag en fantastisk kundkrets. Alltid lika spännande varje dag att vara behjälplig ur fotterapeutens perspektiv.

Välkommen till min Blogg.

Inledning!
Här kommer jag att skriva lite små korta inslag av blandad karaktär.
Välkommen att läsa!